Assalammualaikum. need more readers and feedback than followers. big hugs :'> Let's Follow my world | back to Dashboard
MNI's WWW

 Sweet Readers


"Where we love is home, home that our feet may leave, but not our hearts." Love has features which pierce all hearts, he wears a bandage which conceals the faults of those beloved. He has wings, he comes quickly and flies away the same.

There is no pain equal to that which two lovers can inflict on one another. This should be made clear to all who contemplate such a union. The avoidance of this pain is the beginning of wisdom, for it is strong enough to contaminate the rest of our lives.

Fruit basket

Mort Itachi <3

LEE MIN HOO -BOF- <3

LEE MIN HOO <3
Credit



Template : Qistina Re
others : una & Athirah
Best view : Google Chrome



Untitled post 2
Wednesday, April 13, 2011 | 12:34 AM | 0 comments
Kisah seekor semut ( bukan dongeng)

Di zaman Nabi Sulaiman a.s berlaku satu peristiwa, apabila Nabi Sulaiman a.s nampak seekor semut melata di atas batu, lantas Nabi Sulaiman a.s merasa hairan bagaimana semut ini hendak hidup di atas batu yang kering di tengah-tengah padang pasir yang tandus.
Nabi Sulaiman a.s pun bertanya kepada semut:
" Wahai semut apakah engkau yakin ada makanan cukup untuk kamu".
Semut pun menjawab:
"Rezeki di tangan ALLAH, aku percaya rezeki di tangan ALLAH, aku yakin di atas batu kering di padang pasir yang tandus ini ada rezeki untuk ku".
Lantas Nabi Sulaiman a.s pun bertanya:
" Wahai semut, berapa banyakkah engkau makan? Apakah yang engkau gemar makan? Dan banyak mana engkau makan dalam sebulan?"
Jawab semut:
"Aku makan hanya sekadar sebiji gandum sebulan".
Nabi Sulaiman a.s pun mencadangkan:
"Kalau kamu makan hanya sebiji gandum sebulan tak payah kamu melata di atas batu, aku boleh tolong".
Nabi Sulaiman a.s pun mengambil satu bekas, dia angkat semut itu dan dimasukkan ke dalam bekas; kemudian Nabi ambil gandum sebiji, dibubuh dalam
bekas dan tutup bekas itu. Kemudian Nabi tinggal semut di dalam bekas dengan sebiji gandum selama satu bulan.Bila cukup satu bulan Nabi Sulaiman a.s lihat gandum sebiji tadi hanya dimakan setengah sahaja oleh semut, lantas Nabi Sulaiman a.s menemplak semut:
"Kamu rupanya berbohong pada aku!. Bulan lalu kamu kata kamu makan sebiji gandum sebulan, ini sudah sebulan tapi kamu makan setengah".
Jawab semut:
"Aku tidak berbohong, aku tidak berbohong, kalau aku ada di atas batu aku pasti makan apa pun sehingga banyaknya sama seperti sebiji gandum sebulan, kerana makanan itu aku cari sendiri dan rezeki itu datangnya daripada Allah dan Allah tidak pernah lupa padaku.Tetapi bila kamu masukkan aku dalam bekas yang tertutup, rezeki aku bergantung pada kamu dan aku tak percaya kepada kamu, sebab itulah aku makan setengah sahaja supaya tahan dua bulan. Aku takut kamu lupa".
Get Here!

Lagenda Si Babi berhidung penyek

Di waktu dahulu kala, terdapat sebuah negeri haiwan, di negeri haiwan nih ada seekor badak, seekor babi, seekor gajah, dan seekor burung garuda. Mereka semua bersahabat baik, mereka suka menolong antara satu sama lain, pada waktu ini, hidung si babi masih lagi normal.(tak tau la nak bayangkan macam mana). Mereka berempat suka bermain bersama. Pada suatu hari, sedang mereka berempat seronok bermain, si babi cemburu melihat burung garuda terbang di udara. Dia ingin terbang seperti si garuda. Lalu, si garuda kesian melihat si babi. Dia mencadangkan untuk membawa si babi terbang bersama. Malangnya, si badak dan si gajah menghalang. Mereka juga mahu terbang bersama. Disebabkan garuda sayang akan kawan-kawan baiknya,dia akan membawa mereka satu persatu untuk terbang. Akan tetapi, si gajah,si badak, dan si babi berebut untuk terbang dahulu. Mereka semuanya ingin menjadi haiwan yang pertama terbang. Dan mereka mulai bergaduh sesama sendiri. "Wahai sahabat-sahabatku, janganlah kalian bermusuhan, akan ku bawa kalian sekali gus terbang bersamaku",kata si garuda. Mereka bertiga senang hati mendengarnya, lalu mereka bersiap-siap untuk terbang. Pada keesokkan harinya, si garuda menyediakan 3 urat tali untuk di ikat pada gajah,badak dan babi. Setelah selesai, si garuda bersiap sedia untuk terbang. Malangnya, tali itu putus. Ia putus mengikut urutan, tali yang pertama putus adalah si babi,kemudian di ikuti gajah dan badak. Si babi dihempap gajah dan badak sehingga menyebabkan hidungnya penyek! Sebab itulah sekarang, rupa hidung babi agak pelik.

Lagenda Si Kucing bernyawa sembilan

Pada suatu hari, di negeri haiwan terdapat haiwan yg sangat baik hati,iaitu kucing. Hari pertama, si kucing menolong seekor burung yang terjatuh ke sungai. Akibat air yg deras si kucing mati kerana menyelamatkan si burung. Pada hari kedua,si kucing menolong kambing yang akan dimakan singa. Si kucing, mencakar, menumbuk dan menendang si Singa. Si kambing memang selamat, namun pada akhirnya si kucing yang kemudian dimakan oleh sang singa. Pada hari ketiga, si kucing menolong seekor katak yang entah bagaimana naik ke pohon yang tinggi namun tidak dapat turun lagi. Si kucing berhasil membantu si katak turun dengan selamat, namun kerana batang pohon yang dipijak sudah tidak kuat menahan berat badan kucing, maka si kucing terjatuh ke tanah dan mati. Raja Kucing sangat resah melihat hal ini. Dia sendiri adalah seekor kucing yang sangat suka menolong haiwan lain, Dia khuatir kucing akan pupus. Lalu, Raja Kucing kemudian menceritakan semua kepada Dewa Hutan. “Baiklah… Aku akan membantu kaum kucing.” titahnya sambil berdiri. “Mulai saat ini akan kuberikan anugrah kuku yang kuat bagi kaum kucing,juga mata yang bercahaya pada malam hari.” Sebab itu,kucing mempunyai kuku yang tajam dan matanya bersinar pada waktu malam.
Pada suatu hari, telah berlaku kebakaran dihutan, kucing juga tidak segan-segan menolong haiwan lain. Banyak sekali kucing yang tewas terbakar sebab menolong haiwan lain.Raja Kucing risau,sebab banyak kucing yang mati.. Kemudian, Raja Kucing kembali menghadap Dewa Hutan, dan menceritakan semua. Kali ini,untuk terakhir kalinya, Dewa Hutan menganugerahkan kaum kucing 9 nyawa kerana sifat mereka yang suka menolong dan baik hati. Sejak saat itu, kucing memiliki 9 nyawa. Mereka dapat mengorbankan 8 nyawa mereka untuk menolong kawan-kawan yang sedang dalam bahaya, namun nyawa ke-9 harus mereka simpan untuk hidup mereka sendiri.
Sebab itulah, kucing-kucing zaman sekarang hanya memiliki satu nyawa saja untuk hidup! Kalau tak manusia yg mati,sebab tengok kucing kene langgar tak mati-mati.huhu.
Get Here!

::kenapa anjing dan kucing selalu bergaduh?/ kenapa semut mayat?/ kenapa kenapa! wallahualam :)